Masalsa - Resurrección
De grootse comeback van Masalsa

Na bijna tien jaar stilte komt Nederland’s enige échte salsaband Masalsa terug met een nieuw album genaamd: “Resurrección”. Dat klinkt heerlijk ‘old skool’ met een knipoog naar de New York salsa uit de jaren ’70, maar wel aangevuld met een sound van nu. Wat Caribbean of Zuid-Amerika! Overal waar Masalsa verschijnt is het dansen, dansen en nog eens dansen.

Door Anneke Ruys

Eén van de bekendste en langst bestaande salsabands van Nederland is Masalsa. De Haagse band werd in 1994 opgericht en staat nog steeds onder leiding van bandleider en bandlid van het eerste uur Soeshiel Sharma. Hij is de stuwende motor achter de formatie wiens naam een samensmelting is van de woorden masala (hete kerrie) en salsa (saus). De band doet zijn naam eer aan want Masalsa brengt een pittig en gevarieerd repertoire waarin Portoricaanse, Cubaanse en Dominikaanse klanken de revue passeren. De band beschikt over een sterke blazerssectie, een dynamische ritmesectie en stralende vocalen. Soeshiel Sharma - wiens wieg OOIT in Suriname stond - kwam als klein jongetje in 1975 samen met zijn familie naar Nederland. “Van kleins af aan mocht ik mee naar de optredens van het orkest van mijn vader. Ook thuis werd altijd muziek gedraaid, vooral van artiesten als Celia Cruz, Tito Puente en fania All Stars. Mijn vader zong en speelde piano, maar zelf had ik het meest met percussie-instrumenten. Ik was daar toen al erg van onder de indruk. Uiteindelijk werd ik beneveld door het slagwerk en het ritme van de latin. Dat wilde ik óók!”. Masalsa kwam uiteindelijk in 1994 van de grond. Voordat hij zijn salsaband oprichtte speelde Soeshiel eerst in allerlei Hindoestaanse bandjes.

Passie voor salsa
Het begin van Masalsa was voor Soeshiel zeker niet gemakkelijk. “Ik heb een Surinaams-Hindoestaanse achtergrond en daarom werd ik in de salsascene bij voorbaat al niet serieus genomen. Ik heb me echt waar moeten maken en moeten laten zien dat ook een jongen uit een Hindoestaans milieu een ultieme passie voor salsa kan hebben. Masalsa bestaat inmiddels 18 jaar en mijn afkomst speelt nu gelukkig geen enkele rol meer. Door hard werken en overal op te treden hebben we inmiddels een vaste kern van bewonderaars om ons heen verzameld. Omdat we onze eigen nummers schrijven hebben we ook in de loop der jaren een herkenbaar geluid weten te creeren”. De naam Masalsa is inmiddels ook buiten de grenzen een redelijk begrip. “We hebben het podium gedeeld met grootheden als Puerto Rican Power, Oscar D’Leon en Maraca. Ook hebben we goede contacten met Oscar Hernández van het Spanish Harlem Orquesta. Het nieuwe album ‘Resurección’ ziet Soeshiel als een belangrijke mijlpaal in de carriere van Masalsa.  “We gaan erop terug naar de New York salsa van Fania All Stars uit de jaren zeventig, maar gieten die wel in een hedendaags jasje. De plaat typeert zich door stevige ritmes, spetterende blazers en opzwepende koortjes. ‘Resurección’ (wederopstanding opf comeback in het Spaans) bevat invloeden uit diverse stromingen: latin, jazz en pop. In de stijl herken je die van artiesten als Ray Barretto, Eddie Palmieri en bands als Fania All Stars en Tipica 73, dé pioniers die deze muziek ooit beroemd maakten. Ik zou ons nieuwe album typeren als: “New York Salsa estilo 2012”.

Salsa-giganten
‘Resurección’ is opgenomen in Nederland, Venezuela en de Verenigde Staten (New York), met als basis 2112 Studio’s in Den Haag. “De‘crème de la crème’ van Nederlandse en internationale Latin musici, waaronder ‘Grammy’ winnaar ‘Spanish Harlem Orchestra’ heeft meegewerkt aan het album. “De meeste composities zijn geschreven door Jerry Canizales, award winnaar “Best Entertainer of the year 2011” in Duitsland. Niemand minder dan meervoudig Grammy-winnaar Oscar Hernandez was verantwoordelijke voor de productie van het album. Klik hier voor een video impressie!De lead- en backingvocalisten zijn ‘special guests’ waaronder de Grammy winnaars 2011 Ray de la Paz en Marco Bermudez. Daarnaast wordt het nummer ‘Hipocresia’ prachtig gezongen door de man met de gouden stem Cachito Vaz”. Soeshiel bracht voor de opnamen van het album zelf een tijdje door in New York. Wat was daar zijn ervaring? “Dat was natuurlijk fantastisch. Wie zou er niet blij zijn als je met grootheden als Ray de la Paz en Marco Bermudez kunt werken? Met dit album wilden we laten zien dat we er nog steeds zijn. We waren ook uit op progressie en we wilden de lat zeker hoger leggen. Dit album moest nóg beter worden dan het vorige en daar zijn we volgend mij heel goed in geslaagd”. Soeshiel en zijn bandleden zijn erg trots op hun internationaal klinkende album. En…de mensen die er al wat van gehoord hebben zijn laaiend enthousiast. Er wordt nu al gezegd dat we ‘on-Nederlands’ klinken en dat is toch wel een compliment. We hopen met dit nieuwe album de latin weer een klein beetje meer op de kaart te zetten. Tegenwoordig zijn feesten bijna alleen maar gevuld met DJ’s en dat is jammer. Er gaat niets boven de magie van een live-band. Het was dan misschien tien jaar stil rondom Masalsa, maar nu komen we spetterend terug met een album dat er zijn mag. Met Resurección’ zet Masalsa de latin muziek in Nederland weer stevig op de kaart. Masalsa is écht terug van weggeweest en dat mag iedereen weten!”.

(Klik op de CD-cover voor een video impressie!)
www.masalsa.nl






Zoeken